Миколи Доброго церкви Дзвіниця

Миколи Доброго (Св. Миколи Мірлікійського) церкви Дзвіниця 18 ст.

Покровська, 6

Мик Добр Дзв фото

Мик добр Дзв схема

Храм було присвячено архієпископу Миколі Мірлікійському — великому християнському святому, який жив у 4 ст. в м. Міра в Лікії. Уславився чудотворіннями за життя і по смерті. 1087 італійські купці перевезли мощі св. Миколи у своє рідне місто Барі, де вони покояться й досі. День їхнього прибуття — 9 (22) травня, як і день смерті святого — 6 (19) грудня відзначаються усіма християнами. Ім'я св. Миколи оповито масою народних пе­реказів, в яких він постає як найдемократичніший, найбільш простий і доступний святий. Він вважався покровителем моряків і мореплавства та дітей, а з часом — «усіх предстателем і заступником, усіх скорботних утішником, усіх сущих у бідах захисником, благочестія стовпом, вірних речником». В Україні культ св. Миколи набув поширення з часів Київської Русі. Йому присвячено численні колядки, цикли легенд, пісень і духовних віршів, а день 6 (19) грудня став традиційним національним і дитячим святом.

За легендою, храм отримав назву «Миколи Доброго» (тобто Милостивого) від самого фундатора, вдячного святому за визволення з турецького полону в 1599. Церква була відома також через чудотворність головної ікони та існування тут до поч. 19 ст. шпиталю. У 17 ст. в умовах тиску католицизму підтримувалася козаками як осередок православ'я на Києво-Подолі. На поч. 18 ст. церква згоріла. Будівничим нового ансамблю, що зводився 1705-16 рр., був священик, згодом протоієрей Симеон (Ширипа), який не тільки пожертвував власні кошти на відновлення храму, а й залучив інших доброчинців. 1706 споруджено нову цегляну тринавну трипрестольну церкву в стилі бароко з чудовим іконо­стасом, 1716 р. — дзвіницю, що зберегла­ся до наших днів. У другому ярусі дзвіниці було влаштовано церкву св.Симеона Стовпника (ангела покровителя церкви). Ансамбль значно пост­раждав внаслідок пожежі 1718 р., з 1787 р. служби відправляли тільки у Симеонівській церкві. 15 червня 1800 р. закладено новий храм Миколи Доброго у стилі ампір за проектом арх. А. Меленського (освячений 13 жовтня 1807 р.). Будівництвом опікувалися парафіяни, значною мірою настоятель Іаков (Моїсеєнков) і титарі — купці Н. Сухота й І. Могилевцев. 1811 р. дзвіниця зазнала значних ушкоджень від пожежі, 1814-15 рр. на ній встановлено нові дзвони. Під час реставрації у дзвіниці було відновлено малий храм в ім'я св. Варва­ри Великомучениці (освячений 10 лютого 1829 р.). Через те, що його було зроблено теплим, до 1880-х рр. взимку служби відправлялися тільки тут. 1875 ансамбль обнесено залізними ґратами на цегляному фундаменті. 1885 великий храм переобладнано на теплий, капітально відремонтовано, 1902 розписано. Поряд з ним містився будинок настоятеля (не зберігся). 1935 р. церкву Миколи Доброго зруйновано.

Дзвіниця побудована за проектом невідомого архітектора, ймовірно з Росії (зважаючи на архітектурну стилістику). 1781 р. здійснено ремонт.

Очевидно, тоді ж до південного і західного фасадів прибудовано галерею з аркадою на другому поверсі, близькою за характером до папертей собору Різдва Пресвятої Богородиці у Козельці та ґанків Покровської церкви на Подолі у Києві, зведених арх. І.Григоровичем-Барським. Тому можна припустити, що прибудову виконано за проектом цього ж архітектора, який своєрідно інтер­претував пластику коринфських капітелей колон аркади. Галерею вирішено у цегляних конструкціях як традиційне для дерев'яної храмової архітектури опасання надбрамної церкви, що розташовувалася на другому ярусі дзвіниці. Невеликі приміщення першого поверху було пристосовано під житло для паламарів. Прибудови кін. 19 ст. викривили зовнішній вигляд пам'ятки. У ході проведених 1964—69 реставраційних робіт (автор проекту — арх. М. Говденко) знесено прибудови кін. 19 ст., дзвіницю з добудованою галереєю-аркадою кін. 18 ст. реставровано у первісних формах. Ґрунтову поверхню ділянки понижено до рівня 18 ст.

Дзвіниця цегляна, триярусна, тинькована, у плані прямокутна, під високим цегляним шатром з люкарнами у гранях, увінчаним декоративною маків­кою. Розміри у плані — 15,6 х 13,0 м. Висота до даху — 12,5 м, з шатром і маківкою — 28,0 м. Стіни завтовшки 1,7—1,8 м, у верхньому дзвоновому ярусі — 1,5 м. Стилістично вирішена у формах бароко з характерними для українського трактування елементами. Фасади розчленовано пілястрами та розкріпованими між'ярусними карни­зами. Пілястри нижнього ярусу оздоблено плетеницею, утвореною верти­кальними й горизонтальними цегляними напівваликами, що перетинаються. Отвори брами, вікон, арок дзвонового ярусу та невеликі ніші декоровано профільованим обрамленням. Колони аркади приземкуваті, з великими ліпленими капітелями й класично профільованими базами. Ребра цегляного шатра акцентовано гуртами у вигляді напіввалів. Перекриття над проїздом та приміщеннями першого і другого ярусів — циліндричні склепіння з роз­палубками над отворами. Перехід від четверика дзвонового ярусу до восьми­гранного шатра здійснено через аркові тромпи.

Пам'ятка є унікальною спорудою, що поєднує у собі особливості російських шатрових дзвіниць та елементів українського бароко, яскраво виявлених у характері вирішення аркади-галереї. Разом з розташованим навпроти ансамблем Покровської церкви відіграє роль архітектурної домінанти у заповідній частині Подолу. Настоятелями церкви були відомі церковні діячі Іоанн (Сухобрусов), Павло (Преображенський), старостами — купці О. Фоломін — почесний блюститель Київської духовної семінарії, В. Кобець — голова Київського сиріт­ського суду, старшина Київського купецького зібрання, П. Коробкін — гласний Міської думи.

З 1903 священиком, настоятелем церк­ви був Глаголєв Олександр Олександ­рович (1872—1937) — історик церкви і богослов, з 1899 доцент, з 1906 профе­сор кафедри єврейської мови і біблійної археології; з 1910 професор кафедри Святого Письма Старого Заповіту Київської духовної академії. З 1903 священик, з 1914 протоієрей. Член Київського тимчасового комітету у справах друку. Член Церковно-археологічного товариства при Київській духовній академії та Історичного товари­ства Нестора-літописця при університеті. Володів 18-ма іноземними мовами. Мав велику бібліотеку. 1911—13 виступав захисником у «справі Бейліса», протестував проти погромів. 1931 заарештований, шість місяців утримувався у Лук'янівській в'язниці. 1932 висе­лений з будинку, на сходовому майдан­чику другого ярусу дзвіниці обладнав кімнату, куди переніс книгозбірню. 1937 заарештований вдруге, утримував­ся у Лук'янівській в'язниці, де й помер під час допиту. Похований у братській могилі на Лук'янівському цвинтарі. Письменник М. Булгаков зробив о. Олександра одним із героїв роману «Біла гвардія». Російська зарубіжна православна церква причислила священика до сонму святих.

Тепер — храм греко-католицької Свято-Михайлівської парафії.


Back to Top